DIET MYTHS

Dit zijn feiten in de ogen van veel mensen.

Soms leer je dingen en soms ook TOTAAL NIET!

Ik zal niet liegen dat ik veel mensen hoor spreken en dat ik denk: ”wow kerel/dame, wat heb jij die plank misgeslagen.” Toch moet deze ONZIN soms ergens vandaan komen en zijn er gelukkig al veel bloggers die het tegen gaan. Erg genoeg is, is dat het vaak naasten zijn van mij. En dat zij zo overtuigd zijn, dat zij in een discussie gaan en meer….

Ik dacht er vandaag aan om 10 myths te debunken ūüôā

Laten wij kijken naar de FABELS en belangrijker de UITLEG!

Top 10 FABELS:

  1. Rijst heeft geen calorie√ęn…,¬†”Nou eerlijk de meeste soorten zitten rond de 360 kcal per 100 gram droog, dus jazeker wel, het heeft calorie√ęn. Het heeft daarentegen geen gluten (mits geen kruisbesmetting) en dat is wel zo handig voor mensen met een graneneiwit allergie.”
  2. Je kan onbeperkt fruit eten…, ” Fruit is calorie-arm, no doubt, maar toch kan elke calorie te veel zijn. Of dit nou uit een blaadje witlof komt of druifje. Ook heeft fruit zuren en dat is weer niet zo handig voor je tanden. Hou het max bij 2 stuks per dag of 1 glas sap (sap liever niet).”¬†
  3. Als ik een sixpack wil, moet ik crunches doen…, ” NEE NEE NEE, als je een sixpack wil moet je afvallen en je hele lijf trainen en dan het liefst iets wat jij kan volhouden! Bij een hoge vetpercentage is je buikje gewoon een beetje chubby en je kan hoog en laag crunchen, maar er gaat niks gebeuren.”
  4. Groente chips heeft minder calorie√ęn dan de normale…,¬†” Hmmm nee, zij hebben ¬†bijna evenveel. Soms zit de normale chips er wat boven en soms eronder. Wil je chips eten, weeg dan een portie uit of koop een klein zakje en eet wat jij wil!”
  5. Elke dag op de weegschaal is de beste manier om progressie bij te houden…, ” Ja eerlijk, fuck dat. Wekelijkse metingen van het gewicht is stukke beter, maar je gewicht zal altijd maar dan ook altijd anders zijn. Je kan te veel hebben gedronken, nog ontlasting daar binnen in hebben, hormonale veranderingen en veel meer. Ik raad meestal aan 1x in de 2 weken. Er zit dan genoeg tijd tussen en werkt vaak motiverend.”
  6. E- nummers zijn slecht….,¬†”We kunnen beter een musical gaan beginnen over dit onderwerp. NEE NEE NEE NEE geen √©√©n is slecht. Ja zelfs die rood zijn gekleurd in je domme appje. E-nummers worden door de EU zorgvuldig getest en krijgen een MRL en ADI limiet. Dit is voor stoffen die toegevoegd zijn. Pas in bepaalde dosis (hoge) kan het schadelijk worden. Zoek jij deze grens niet op? Nou goede kans dat je oud gaat worden. Sterker nog er worden zelfs antioxidanten als e-nummer gebruikt :)!”
  7. Elke man moet 2500 kcal en elke vrouw 2000kcal…, ” Ok√© ok√© ok√©, het voedingscentrum is net je moeder. Je luistert erna en je wordt erdoor opgevoed, maar let op. DIT ZIJN RICHTLIJNEN, dus houdt je er niet te veel aan vast en zoek via de app MYFITNESSPALL jouw calorie√ęn. Dit kan door veel oefenen, maar zelfs dan is het erg moeilijk.”
  8. kant- en- klaar maaltijden zijn ongezond….,¬†” Je zal nu vast denken die is gek geworden, maar er komen steeds meer gezondere maaltijden op de markt en niet elk is ongezond. Ik zeg zeker niet dat je dit vaak moet doen, maar bij de APPIE kan je nu hele goede vinden.. Let op vet, zout en suikers en als het kan, maak het liever zelf.”
  9. Ik heb geen vet in mijn voeding nodig…,” Droom lekker verder, ook jij hebt vet nodig (ook al zit er al te veel op je billen). Vet is nodig voor de hormoonbalans onder andere en helpt met gewicht verlies. Neem niet te veel, want met 9 kcal per gram zit je zo door je dieet!”
  10. Als ik ga sporten, moet ik allemaal eiwitrepen kopen en andere supplementen….,¬†”Nee, gelukkig want dat scheelt veel geld. Ik koop ze ook soms, maar dan voor het gemak en vind ze heerlijk. Dit zijn allemaal gemakproducten, zodat jij er niet met een hutkoffer extra loopt aan voeding, wel zo handig :)”.

 

Dit waren er 10, maar er zijn er nog veel meer! Jij nog ééntje? Drop it in de comments!

 

Dikke knuffel,

 

Iamstuffed 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *