PSYCHOLOGY

Dikker worden na bikini fitness

trend van het moment

Bikini fitness is the sh*t! Vrouwen melden zich aan en willen de ”discipline” hebben om wellicht één van de grootse kut taken op zich te nemen; onnodig afvallen…….. De meeste meiden die dit doen zijn al een aantal jaartjes leuk aan het sporten en willen meer een uitdaging. Eerlijk, ik begrijp dat. Ikzelf heb ook 2-3 jaar gewichten lopen heffen en cardio lopen combineren en op een gegeven moment wordt dat gewoon saai….

mijn start!

Bikini fitness is echter niet voor iedereen! Deze mentale uitdaging met zakken in je calorieën, minder energie hebben en maar meer moeten geven is heftig. Je kan het niet alleen en je hebt een coach nodig of iig je goede vrienden of familie die je begrijpen en ondersteunen. Zelf heb ik nooit meegedaan aan zo een wedstrijd, maar heb ik mijzelf uitgedaagd om deze vetpercentage te krijgen. Wat is dan ”deze vetpercentage”? Nou ik ben een persoon die uiteindelijk dik rond de 13% en misschien zelfs eronder is gekomen met spierbehoud, maar niet zonder slag of stoot. Ik begon in juli 2015 ermee en heb dit volgehouden tot oktober 2015. Uiteindelijk heb ik 4 maanden ongeveer in een k*t periode, ooh sorry ik bedoel cut periode gezeten.

Hoe ik begon...

Ik sprak met mijzelf af dat het tijd voor een cut periode was, alleen doe ik het wanneer ik het wil en niet wanneer de zomer voorbij komt. Ik had mijn basis voeding en die begon ik te schuiven met 150 kcal naar beneden voor 3 weken en iets meer intensiteit met het sporten. Deze intensiteit kon iets meer pakken qua gewichten zijn, 5 minuten cardio erbij of gewoon in mijn dagelijks leven meer bewegen. Ik haalde dus in m’n voeding steeds een lepel rijst weg bijvoorbeeld. Als je in een cut gaat, kan je dan ook het beste eerst met je khd spelen, want die zijn niet zo belangrijk als vet en proteïne. na 3 weken haalde ik er 250 kcal af en dan weer de intensiteit van meer cardio erbij en meer benen trainen. dan uiteindelijk na 3 weken zat ik in -350 kcal en de laatste maand (4 weken) zat ik op -500 kcal en de laatste week zelfs op 1000 kcal of zelfs iets minder. Als ik er al aan terug denk krijg ik bibberss……..

Ik heb mijn cardio en benen trainen dus verhoogd en mijn dagelijkse beweging. Met deze 4 maanden plan had ik uiteindelijk 5,5 kilo ofzo verloren en was ik van 19% naar 13% gegaan. Voor elke lichaam is dit anders, dus pin je niet te veel op deze nummers. Hierna pakte ik de draad weer op in oktober, maar niet zonder slag of stoot……

Post bikini effect

Nou je kan al raden dat met zo een laag vetpercentage dat toen ik mocht eten, ik vrat. Ik kon de hele koelkast leegtrekken als een leeuw en dit ging ongeveer voor 3 dagen goed, daarna had ik weer evenwicht. Toch was het mentaal hard om al je werk voor niks te zien weggaan. Lijnen in je been, buik en een shredded as fuck face, maar je GEZONDHEID GAAT ALTIJD VOOR. Uiteindelijk had ik even wat zelfbeeld probleempjes (want je herkent jezelf gewoon niet meer), maar kwam ik eroverheen en heeft het mezelf sterker gemaakt (geldt niet voor iedereen). Ik had soms nog last van vreetbuien, maar toen ik genoeg eten aan mijn lijf gaf begon het te stabiliseren en natuurlijk kwam ik aan, maar DAT IS EEN MUST. Je moet dus wel uitkijken dat je geen eetgestoorde gewoontes hier aan overhoudt. Dan bedoel ik te veel eten of gewoon niet meer willen eten.

zwart gat

Veel vrouwen komen in een zwart gat na hun doel van de bikini wedstrijd voorbij is. Mijn tip is: BEDENK EEN DOEL TIJDENS DE WEDSTRIJD! Dan kan je snel weer verder 😉

wel of niet?

kan jij dit hierboven niet aan? dan zou ik het niet doen, het heeft mij 6 maanden revalidatie gekost (zo noem ik het). Doe je het wel, dan zou ik een hell good of a coach nemen.

 

Dikke Knuffel,

Iamstuffed

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *