HEALTHY HABITS

Hoe lees ik een verpakking?

In de winkels is het ook steeds meer populairder geworden……stilstaan. Jawel mensen stilstaan bij wat je doet, bij wie en waarom. Waarom eet ik dit? Wat zit erin? Voor wie koop ik dit? Wat kan het voor mij doen of tegen mij? Allemaal vragen die je als consument hebt als je een product uit de schap pakt. Of het nou een A,B,C of D merk is, elk product voed je. Het geeft je energie, voedingstoffen en heeft voedingswaarde. Toch is het moeilijk op te begrijpen wat er staat, want wat is nou meervoudig onverzadigd?

De wet 

Van de wet zijn er een aantal verplichte voorstellen. Je moet de allergenen vermelden, de ingredienten (van volgorde van meest naar minst), de sporen van andere producten en de voedingswaarde per 100 gram of per 100 ml. Als je dit niet doet als producent, ben je een wettelijke overtreding aan het begaan.

Ik als consument

Jij als consument heeft veel rechten! Je kan je geld terug krijgen, feedback geven aan het bedrijf, wellicht zelfs de ingrediënten met hen bepalen, dus denk niet dat je het zomaar moet pikken!

Ik kan niet lezen?!

Begrijpelijk is dat de meeste mensen geen flauwbenul hebben met wat er staat en dat je het moet leren. Net zoals rekenen, taal en spelling.

Wat er staat

De energie– is hoeveel energie het je lichaam geeft om het water (waar je lichaam ongeveer 70% uit bestaat) om te verwarmen. Zo geven 100 gram van deze koekjes je 501kcal, maar een portie van 1 biscuit 95 kcal. Dit is cruciaal voor bij het afvallen en calorieën tellen.

De eiwitten– zijn niet alleen in vlees te vinden, maar natuurlijk ook in plantaardige producten. van die 501 kcal is hier 6,4 gram gegeven aan eiwit. eiwit zelf is 4 kcal dus 4x 6,4= 25,6 kcal van die 100 gram is aan eiwit. eiwit is onder andere nodig voor weefsel behoud.

Koolhydraten– heb je in complexe varianten en snelle, ga ervan uit als er onder koolhydraten ”suikers” staan, dat dit de snelle zijn. Deze neem je sneller op en geven je sneller een dipje. van de koekjes heb je in het algemeen onder het kopje koolhydraten 64,6 gram. dit is 4 kcal per gram dus 4x 64.6= 258.4 kcal alleen aan koolhydraten! van deze 258.4 kcal is 28,9 gram alleen al aan snelle suiker en daarmee bedoel ik letter bijna 30 gram aan eetlepels suiker, zo uit de pot!  Dit is 115,6 kcal van dat totaal van 258,4 kcal aan suikers.

vet- de vetten zijn per 100 gram 23,6 gram. vet is 9 kcal per 100 gram, dus 212,4 kcal van die 501 kcal is besteed aan vet. Dan zie je onder het kopje verzadigd vet staan. Van het voedingscentrum mag je maar 1% transvet hebben in je totaal dagelijkse voeding, omdat het je aderen schaadt en de kans op hart-en vaatziekten verhoogd. Ook hier is dat het geval van verzadigd vet, echter is verzadigd vet ook vaak natuurlijk (zoals in zuivel en vlees) en moeilijk te vermijden. Dit mag dan ook 10% zijn. Dus terugkomend is 212,4 kcal vet, daarvan is 12,6 gram verzadigd. Dit is 113,4 kcal aan verzadigd vet.

Vezels– Ook vezels leveren kcal op, maar weinig. Meestal 2 kcal per gram dus met 2,5 gram is dan 5 kcal. Daarom ga je ook niet lang vol zitten hiervan.

Natrium– Leveren niet zo zeer energie, maar met de max van 6 gram per dag, zit je er zo overheen, dus is een indicatie hoeveel erin zit handig ivm hogebloeddruk.

Waar moet ik opletten?

  • verzadigd vet mag niet hoog zijn (denk aan rond de 3 voor een portie, hangt er vanaf welk product)
  • weinig zout ( in de 0,?? range is altijd gunstig, wanneer 1 gram al komt oppassen)
  • let op de snelle suikers, als iets 50 gram khd heeft en 15 gram is al puur snelle suiker, ben je niet zo gezond bezig
  • meervoudige vetten zijn goed
  • enkelvoudige vetten zijn goed

Hopelijk een goede snelle tour

 

Dikke knuffel,

Iamstuffed

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *