HEALTH

kan ik afvallen zonder te sporten?

Kan ik afvallen zonder te sporten? Moet ik nou echt bewegen? Is lopen niet genoeg? Veel van deze vragen worden mij gesteld, als het om afvallen gaat.We leren van het Voedingscentrum en eigenlijk ook van de samenleving dat méér bewegen en minder eten ”key” is voor gewichtverlies. En eigenlijk is dat ook zo! Je lichaam bewegen geeft preventie voor zoveel dingen :

  • hart -en vaat ziekten
  • minder vetmassa
  • betere insulinegevoeligheid
  • gezondere bmi
  • minder depressief
  • minder fracturen
  • betere aerobe fitheid

En dit zijn letterlijk nog maar een paar van de misschien wel 20 factoren die kunnen verbeteren. Toch, is bewegen niet voor iedereen weggelegd. Je bent obese en kan niet meer bewegen, je hebt een blessure, je bent verlamd of wat wij allemaal 9/10 keer zijn; LUI!!

In de wetten van de wetenschap gaat het eigenlijk maar om één ding: KCAL IN VS KCAL OUT!

Of dit nou van je appel komt, je koffie, je steak of bakje kwark. Met deze gedachte en interpretatie geven zij wel uitkomst voor een ”gaatje in het systeem”. Dit is namelijk het feit dat zolang jij maar goede keuzes maakt in je voeding en minder eet dan wat je lichaam basaal verbruikt (dus in rust) kan je afvallen , zonder te sporten (yeaaahahahah).

Dus voor ik het ietsjes meer ga toelichten, zal ik de term BMR nog toelichten. Dit houdt je Basic metabolic rate in, ookwel 2/3 van je lichaam die energie nodig heeft. Dus die overige 1/3 komt maar van sport………

De gezondheidsraad heeft een publicatie dat je deze bmr grof kan berekenen door 20-25 kcal x lichaamsgewicht te doen. Wat hieruit komt is je BMR, dus als je helemaal niet zou gaan bewegen hoeveel je moet eten om er zo uit te blijven zien. Gezien ik vermoed dat jij dat niet wilt, moet je eronder gaan zitten. Meestal zitten wij 200-500 kcal eronder en dan hebben we een gewicht verlies van 0,25 kg – 0,5 kg  per week, wel met bewegen. Oke voorbeeld dan maar:

Janne – 21 jaar- 160 cm – 57 kg

57 x 20  (formule gezondheidsraad)= 1140 kcal in rust (BMR)

Hoeveel trek je er dan vanaf? Nou ik houd er rekening mee dat je nog naar je werk ga, het ov, de hond uitlaat en niet helemaal stilzit. Dus mocht je een reductie erop gooien, ga dan max 300, want je hebt ook je voedingstoffen nodig. Langzaam aan kom jij dan ook in die afval reductie van 0,25 kg. Ik raad zelf liever sporten aan, want je hebt sneller resultaat, ben strakker, meestal ook vrolijker en je loopt niet zo lang te lijnen, maar eerder een gezondere levenstijl op te bouwen.

Het kan dus wel, maar je moet echt calorieën tellen (myfitnesspal app) en in mijn ogen persoonlijk, krijg je inzicht, maar wordt het ook een pittige strijd.

Hopelijk genoeg info, anders zijn vragen altijd welkom 🙂

 

Dikke knuffel,

 

Iamstuffed

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *