HEALTH

Hormoonschommelingen en mijn ervaring + tips!

Oké ten eerste als er iets is wat ik haat in het menselijk lichaam, zijn het hormonen. Het is net voodoo op je lijf en je doet dingen die je niet wil doen. Maar hell no dat je neurale systeem het gaat winnen. We zijn gewoon niet sterk genoeg om het onder controle te houden, wat jammer is. De keren dat ik die chocoladereep iets te veel doorschoof in mijn mond, een hand of 2 noten extra nam of een zak chips……drama. Ook heb ik altijd dat de dag voor m’n ongesteldheid dat ik spontaan in een huilbui (in combinatie met ruzie, natuurlijk) raak. Dus als mannen soms zeggen dat ze er niks aan kan doen, tja ik knik alleen maar ja, want 2 dagen erna heb ik nergens last meer van……zo raar.

Wat kan je er dan tegen doen? Ik heb door een te lage vetpercentage al eens het ongeluk gehad om mijn ”fee van de maand” effe kwijt te zijn, maar hij is weer back. Wat ik wel weet, is dat het opwekken ervan eigenlijk gelijk is aan het ”verzorgen” van je hormonen als je ongesteld bent. Hieronder iets wat voor mij echt gewerkt heeft en alles weer in balans heeft gebracht, behalve het janken…..jank nog steeds soms.

 minder koffie drinken helpt erg. Eerst krijg je echt een koffie kater, maar deze constante adreline kick is niet zo gezond voor je hormonen als je denkt. Probeer max 2/3 kopjes

 minder fruit eten! ja let op ik zei minder , niet geen. Te veel fructose of elk ander soort geeft te veel pieken aan je hormonen. niet handig. dus max 2 stukken.

 griekse yoghurt, met 10 gram vet (helaas ook een deel verzadigd) is het een makkelijke manier veel vet naar binnen te krijgen voor je hormonen. Je kan ook magere kwark nemen en een handje noten, maar dan kom je bijna op dezelfde voedingswaarde. Hier zit per 100 gram 120 kcal in . Ik zou zeggen neem 100 gram met wat roodfruit.

 weer te veel snelle suikers en te veel pieken, niet handig. Als je het combineer met wat eiwit (poeder), zou het beter kunnen werken.

 Je eet er snel te veel van en qua voedingswaarde niet echt ”geweldig” te noemen. Neem liever echt fruit dat nog niet gedroogd is. De geconcentreerde suikers zijn moordend voor je insuline en geven ook weer pieken.

 chocolade blijft dames (yeah), maar neem dan minstens 72% procent (dit is zelf nog laag). Dit geeft meer rust aan je hormonenstelsel, door minder suiker.

 Sport erbij!! Dit is gunstig voor je lipides (vet) waarde en geven je een afgifte van een gezonde hoeveelheid adreline.

 eet zo weinig mogelijk ”witte” granen en eet vooral donkere graan soorten.

 neem eiwitten in je maaltijd. zowel plantaardig of van dierlijke afkomst. Dit houdt de bloedsuiker stabiel.

Dit waren mijn tips. Heb jij er nog een paar?

 

Dikke knuffel,

Iamstuffed

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *